کد مطلب:90253 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:221

حراست از تقوا











اینك، به بحث دیگر تقوا كه «حراست تقوا» است می پردازیم، تا ببینیم كه تقوا، با آن همه اعتبار و امتیاز عالی كه دارد، موجب غرور و غفلت بعضی نگردد و خیال نكنند كه انسان متقی معصوم از خطاست! و آنگاه توجه به خطرات بنیان كن تقوا ننمایند.

آدمی در عین اینكه باید در حمایت و حراست تقوا زندگی كند، باید خود نیز، حافظ و حارس تقوا باشد و این مطلب به اصطلاح «دور» نیست. مانعی ندارد یك چیز وسیله ی حفظ و نگهداری ما باشد و در عین حال موظف باشیم كه او را حفظ كنیم! مثلا لباس، آدمی را از سرما و گرما نگه می دارد و انسان هم باید، حافظ و نگاهبان آن باشد، تا آن را از خطر دستبرد دزد، پارگی و آلودگی محافظت نماید. اگر بپرسند، آیا از تقوا باید كمك گرفت برای رسیدن به خدا و مقام قرب الهی، یا از خدا باید كمك خواست برای تحصیل تقوا؟ می گوییم هر دو. به كمك تقوا باید به خدا نزدیك شد و از خدا باید مدد خواست كه برای تقوای بیشتر ما را موفق بفرماید.

[صفحه 50]

امیر مومنان علیه السلام در آنجا كه از حراست تقوا سخن می گوید، می فرماید:

«عبادالله! اوصیكم بتقوی الله فانها حق الله علیكم و الموجبه علی الله حقكم و ان تستعینوا علیها بالله تستعینوا بها علی الله.»

یعنی شما را به تقوای الهی، سفارش می كنم، چرا كه تقوا حق خداوند است، بر عهده ی شما و موجب ثبوت حق شماست، بر خدا و اینكه از خدا برای رسیدن به تقوا كمك بخواهید و از تقوا برای رسیدن به خدا كمك بگیرید.

به هر حال با توجه به مفهوم تقوا و حقیقت آن و اینكه تقوا محدودیت نیست، بلكه مصونیت است و آدمی را حراست می كند و انسان هم باید آن را نگهداری نماید، به این نكته باید توجه داشت كه تحقق تقوای واقعی كه این همه فواید و آثار بر آن مترتب است و تجسم آن در یك فرد كار آسانی نیست.

از امام صادق علیه السلام درباره ی حقیقت تقوا سوال شد، فرمود: «لا یفقدك حیث امرك و لا یراك حیث نهاك»: (حقیقت تقوا این است كه) به هنگام امتثال اوامر و در وقت افتخار فرمانبری، باید حضور فعال داشته باشی و در كنار منهیات هرگز تو را نبیند.


صفحه 50.